mandag den 22. april 2013

Limemousse

Det er enormt fedt at få muligheden for at overraske nogen med den mad man laver. At de bliver begejstrede, og måske endda også husker måltidet længe efter der er spist. Det handler dagens indlæg om, for denne mousse lavede jeg til nogle venner for flere år siden og opskriften er her netop pga. opfordring fra en af gæsterne :) Sjovt nok har netop det måltid også sat sig i min hukommelse, fordi det var en af de der særligt hyggelige aftenener, hvor det hele bare gik op i en højere enhed.

Vi havde arrangeret en hyggeaften med studiegruppen, hvor vi hver især stod for en ret. Der skulle ikke så meget overtalelse til, for at jeg måtte stå for desserten. Jeg valgte at lave mousse, en chokolademousse og en limemousse med basilikum (inspiration fra ParadIs), som blev serveret i små glas, lagvis. Den tunge chokolade opvejes rigtig fint af den sure lime og den friske basilikum.
Jeg kunne dog godt finde på at serverer den med en lakridsmousse i stedet, eller måske med noget andet lakridstilbehør så som krymmel eller lign. Hmm....der er vist noget der skal afprøves ;)

Alternativt kan en hvid chokolademousse også passe helt fantastisk til, fordi den opvejer det sure fra limen. Hvis man som mig er ellevild med ingefær, kan man også smide nogle tynde skiver med frisk ingefær i limesaften. Så skal man blot give det et let opkog, og så lade det trække i ca. 30 minutter, inden man smelter husblassen i saften.

Jeg skulle have tænkt mig om inden jeg hældte moussen på glas, for her er den ikke så fotogen...Men i må tro mig når jeg siger den smager skønt ;) 

Opskriften passer til 2 personer (eller 4 personer, hvis den serveres med anden mousse).

Ingredienser:
1,5 dl piskefløde
0,5 dl creme fraiche*
2 spsk sukker
Limesaft af 3 limefrugter
2 blade husblas eller 2-3 tsk Agar Agar
1 lille håndfuld frisk basilikum
evt. lidt limeskiver og basilikum til pynt

* kan erstattes af andre yoghurter, som matcher creme fraiche i surhed.

Læg husblasen i blød i koldt vand i nogle minutter.
Imens piskes sukker og creme fraiche, til sukkeret er opløst. Pisk ved lav hastighed.

Pres limefrugterne. Husblassen tages op af vandet og smeltes med det vand som hænger ved. Pisk limesaften i, og sørg for at piske godt, så der ikke kommer klumper.

Lad lime og husblas køle af, mens flødeskummen piskes, til det har bløde toppe.
Bland herefter saft og creme fraiche, inden det hele vendes i flødeskummet.

hæld herefter moussen i serveringsglas, eller stil hele skålen i køleskabet nogle timer, til massen er stivnet (ca 3 timer). Herefter kan du fx anrette ved hjælp af sprøjtepose.

2 kommentarer:

  1. TAK for den skønne opskrift Camilla - den skal snart afprøves! Jeg husker også den aften som en rigtig rigtig hyggelig aften. Jeg kan ikke huske hvor vi skulle hen efter spisning - kan du? Tror du for øvrigt at moussen kan laves uden husblas? Fx med æggehvider i stedet? Knus fra Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Nina, det gav mig en god anledning til at lave den igen jo ;)
      Jeg ved at man kan lave mousse med æggehvide (se fx http://hollensen.blogspot.dk/2013/02/chokocognac-mousse-med-kandiseret-bacon.html), jeg er dog ikke sikker på hvordan æggehviderne vil reagere på syren fra limen. Umiddelbart overvejer jeg også om der er stivelses nok vs. væske...Så jeg må desværre blive dig svar skyldig :(

      Alternativt kan man bruge agar-agar som er algebaseret stivelse (og derved vegetabilsk, i stedet for animalsk). Det kan du købe i helsekostforretningen i Slotsgade i Odense.

      Slet