torsdag den 27. februar 2014

Forårsoprydning – fase 1: Hvordan kommer tingene ind i huset?

Dette er fase 1 af 5 i min tema-serie om oprydning, du kan se et overblik her

Før det giver mening at rydde op i sagerne, er det smart at overveje hvordan de overhovedet kommer ind – ellers kan du jo tage denne runde engang hvert andet år. Hvordan er du endt med at have så mange ting, at du føler der er behov for at rydde gevaldigt ud i dem? Har du en svaghed for Januarudsalg, lagersalg, genbrugsbutikker, loppemarkeder eller har du måske arvet noget du ikke rigtig ved hvor du skal gøre af?
Ved at have en kritisk tilgang til egne indkøbsvaner, kan du måske få sat en stopper for det ’usynlige’ indflux af ting, som kun tilføjer til rodet – ikke glæden.

billedet er lånt fra www.soendag.dk


  • Hvad er det for nogle ting du plejer at impulskøbe? (fx brugskunst, tøj etc.)
  • Hvornår – og hvor – sker det? (Netto, lagersalg, udsalg, loppemarkeder etc.)
  • Køber du af og til ting, som du ikke har brug for, men fordi de kan hjælpe dig med at opfylde en drøm om hvordan du eller dit hus skal se ud?
  • Hvad gør du med tingene når du kommer hjem?
  • Har du en kreativ hobby (eller flere), hvor du får produceret rigtig mange ting?


Jeg er fx  blevet klar over, at min helt store faldgruppe er IKEA. Jeg ELSKER simpelthen at gå rundt i deres ’tag-selv’ afdeling og drømme om boligindretning og forskellige krea-projekter. Jeg ender altid med at komme hjem med min. 1 ting, som jeg slet ikke har overvejet hvor skal bo efterfølgende.

Da målet med dette indlæg ikke er at foreslå et totalt forbud mod nye ting i boligen, kommer her nogle spørgsmål man kan overveje, inden man anskaffer sig noget nyt:

  • Hvad skal jeg bruge det til?
  • Hvor tit tror jeg, sådan realistisk og ærligt, at jeg får det brugt?
  • Hvor skal det bo, når vi kommer hjem?
  • Bor der allerede noget på den plads? Hvor skal det så flyttes hen?
  • Kan dette køb erstatte noget jeg allerede har derhjemme, som i stedet kan sendes videre?
  • Hvorfor vil jeg gerne have denne ting? (mål: overvej om det bare er en drøm, eller om du reelt kan bruge det til noget)


De her spørgsmål kan også overvejes inden du skriver noget på en ønskeliste, eller når du får en gave. Det er selvfølgelig ikke så fedt at overveje om man overhovedet har brug for en eller anden gave, men i stedet for at beholde en ting du måske aldrig får brugt – så saml mod og byt det til noget du får brugt. Det vil gavegiver sikkert også synes er bedre!

Og så lige en afsluttende kommentar: jeg kommer stadig til at købe ting jeg sådan set ikke har brug for, men som jeg synes er sjove eller spændende. Jeg gør det bare meget mere sjældent end jeg plejede, og i sidste ende har det sparet mig for en masse penge, tid og frustrationer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar