søndag den 12. maj 2013

Palæo knækbrød

Én af mine studievenner havde det her brød med i madpakken en dag. Jeg fik lov at smage, og havde mest lyst til at negle resten af det og stikke af. Det smager simpelthen så godt, at man lige så godt kan lave dobbelt portion med det samme og så er det tilmed super nemt.

Vi smagte brødet som en snack, med hjemmerørt aioli og agurkestykker. Hr. Hollensen sneg sig endda til et ekstra stykke fra køkkenet ;)




Ingredienser, nok til ca. en bageplade


  • 2 æg
  • 2 spsk olie*
  • 1 dl sesamfrø
  • 2 dl hørfrø
  • 2 dl solsikkefrø
  • 2 dl græskarkerner
  • groft salt**

*Olien kan være smagsneutral eller med smag, efter behag. Jeg har prøvet både rapsolie og hasselnøddeolie. Smagen bliver under alle omstændigheder ikke overdøvende, fordi der skal så lidt i.

**Salt er som udgangspunkt ikke Palæo, men fordi jeg laver det for smagens skyld, synes jeg at det er en god tilføjelse ;)

Tænd ovnen på 170 grader.

Rør æggene sammen med olien og bland frøene i. Massen skal have samme konsistens som havregrød. Hvis blandingen er lidt for våd kan man altid tilsætte flere frø. 

Bred blandingen ud på en bageplade beklædt med bagepapir og bag brødet i ovnen i ca. 45 minutter. Husk at kig til det undervejs, da det ikke må blive for mørkt.
Lad det afkøle på en rist, gerne natten over. Bræk det i mindre stykker og opbevar det i en lufttætbeholder. 

God fornøjelse!










Ingen kommentarer:

Send en kommentar