onsdag den 17. juli 2013

Enkle hverdagssalater & dressinger


Jeg kan virkelig godt lide salater, men den klassike med ieberg, tomat, agurk og creme fraiche dressing bliver bare lidt kedelig i længden. Samtidig gider jeg ikke bruge oceaner af tid på at opfinde og tilberede forskellige 'sjove' salater - den slags gemmer jeg til særlige lejligheder.


Salat med hindbær og pinjekerner + balsamico glacé


Derfor følger jeg nogle ret nemme 'regler' når jeg lige skal smide en hurtig salat sammen:
  • salat
  • nødder
  • frugt eller sød grøntsag
  • evt. en simpel dressing eller glacé.
Som regel bruger jeg en salatblanding (fx baby leafs) eller ruccola (fordi dens smag er godt modspil til de søde frugter/grøntsager). Nødderne giver knas og god tekstur, og hvis man rister dem lidt på panden smager de lækre olier godt igennem.

Ruccola, blåbær og ristede, hakkede mandler + kirsebæreddike/olivenolie dressing


Eksempler på salat
  • ruccola, blåbær og ristede, hakkede mandler + kirsebæreddike/olivenolie-dressing
  • baby leafs, hindbær, pinjekerner + balsamico glacé
  • salatblanding, rød peber, hakkede, ristede hasselnødder, asparges + creme fraiche dressing
  • krølsalat, pinjekerner + balsamico glacé

Dressing
Det er en god idé at have et arsenal af gode, enkle dressinger, så man altid har lidt at vælge imellem. 
Personligt er jeg ret vild med olie/eddike dressinger, fordi de er meget alsidige og giver en god smag til hele salaten. De kan varieres i det uendelige, afhængig af hvilken eddike og olie man vælger. 

Her er nogle af mine yndlingsopskrifter. De fleste af ingredienserne kan købes i almindelige supermarkeder (fx Netto), men hvis man ønsker en mere speciel eddike, kan det godt betale sig at gå i en specialbutik (fx efter kirsebæreddike).

Balsamico Glacé:
Put 1 dl balsamico i en lille gryde, og lad det simre til balsamicoen er kogt ind og tyknet. 
Den bliver lidt klistret, og salaten skal måske blandes lidt ekstra, men tilgengæld klæber den til bladene og giver en sødlig smag. 

Olie/Eddike:
Hele hemmeligheden med olie/eddike er at det skal blandes grundigt, ellers skiller det. Jeg plejer at blande 1 del eddike med 1 del olie og krydre med salt og peber. Hvis man ønsker en lidt sødere dressing kan man tilføje lidt sukker. 

Creme fraiche:
2 dl creme fraiche blandes med 2 spsk sukker og saften fra 1/2 citron. Tilsæt evt. fint hakkede/klippede purløg og lidt peber. 
Citronen og sukkeret giver en god, rund smag, som passer fremragende til de fleste salater. Hvis man er lidt eventyrlysten kan man evt. tilsætte hvidløg, chili eller andre krydderier. 


Krølsalat med pinjekerner + balsamico glacé

Ingen kommentarer:

Send en kommentar