mandag den 11. november 2013

Chokolademuffins u/ sukker og mel


Jeg er altid skeptisk over for den her slags opskrifter: opskrifter, som giver sig ud for at være noget de egentligt ikke er og som i virkeligheden bare er et forsøg på at ændre noget som allerede virker!

I det her tilfælde snakker vi om chokoladekage. Det er nok ikke nogen hemmelighed at jeg er RET vild med kage - gerne dem fyldt med fløde, sukker og andre lækkerier. Det tog derfor forholdsvis lang tid før jeg havde lyst til at kaste mig ud i det her forsøg, og faktisk skulle der en middagsinvitation til før jeg endelig tog skæbnespringet. Vi skal til middag hos én som helst ikke spiser for meget hvidt sukker og mel, så en traditionel kage var ikke lige sagen. I stedet blev det til en chokoladekage med figner og bananer, og MASSER af nødder (og dét kan vi altså godt lide!)

Den er nem at lave, og til trods for at jeg glemte bananerne blev de rigtig, rigtig lækre og havde tilmed en god struktur.




Ingredienser:

  • 300 g dadler
  • 200 g mandler
  • 3 spsk ren cacao
  • 75 g kokosolie
  • 2 modne bananer
  • 1 tsk vaniliepulver (jeg brugte 1 tsk vanilieessens i stedet)
  • 2 tsk kanel
  • 1/2 knsp salt
  • 6 æg
Pynt: grofthakkede nødder (hassel, valnødde, pistachio (usaltede))



Mix alle ingredienserne i en food-processer indtil massen er jævn (men nødderne behøver ikke være hakket fint). Fordel massen i 12 muffinforme og pynt med nødderne.

Bag dem i en forvarmet ovn (175 grader) i ca 25 minutter, eller indtil man kan isætte en træpind uden noget hænger ved. 

Man kan også bage massen i en springform beklædt med bagepapir, så skal den bage i ca 40 minutter.

Variationer:

Appelsin: tilsæt saft og skal af en økologisk appelsin
Krydderier: I stedet for cacao kan man krydre med ingefær, kanel, allehånde og andre lækre julekrydderier (alternativt kan man blande dem med lidt cacao også)


....som så mange gange før glemte jeg at tage billeder af det færdige resultat. Det må komme når jeg bager dem næste gang ;) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar