torsdag den 12. juli 2012

Jordbær overload



Jeg købte en orn'li stak jordbær i Bilka, og da jeg havde spist så mange jeg orkede, var der stadig en del tilbage. Der er nu noget fantastisk ved bare at smovse de skønne røde bær.

I denne omgang blev det både til sorbet, marmelade - med og uden vanilje - og en virgin daiquiri. Der var med andre ord fest i det lille køkken (for Hr. Hollensen var ikke hjemme til at "prøvesmage").


Sorbeten blev bl.a. lavet fordi jeg gerne ville prøve at lave noget med glukosesirup. Jeg brugte denne opskrift. Det blev en rigtig flot og lækker is, som jeg gerne vil eksperimenterer med en anden gang. 


Daiquiris er én af mine yndlingsdrinks, især fordi den er så let og frugtet. Opskriften er ekstremt simpel: blend bær, isterninger, lidt limejuice og lidt flormelis, til det er en glas masse. Servér straks.
Man kan evt. putte lidt rom i, hvis man lyster.
Om vinteren bruger jeg frosne jordbær, så behøver man ikke tilsætte isterninger.

Til marmeladen benyttede jeg denne opskrift fra Det Søde Liv. Jeg lavede to portioner, og til den ene tilsatte jeg en stang vanilje.

God fornøjelse!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar