tirsdag den 7. august 2012

Skrubbecremer til krop og ansigt


Jeg er blevet ret optaget af, at forsøge at skære lidt ned på hvor meget kemi jeg bruger i hverdagen. Samtidig øjnede jeg en mulighed for at spare penge, og dét er jo altid sjovt.

I min jagt efter gode ideer på internettet faldt jeg bl.a. over opskrifter på skrubbecremer, og jeg må indrømme at jeg er blevet ret vild med dem.

Man kan lave sin skrubbecreme med alverdens dufte og lækre ingredienser....og så smager det ikke forfærdeligt, hvis man mod forventning skulle få lidt i munden (hvilket nok mest sker når man bruger en ansigts skrubbecreme; og ja - jeg har prøvesmagt dem!).

Idéen bag sådan en creme er ret enkel: der skal være en skrubbeingrediens(fx sukker, kaffegrums, finthakkede nødder eller salt), noget olie (til pleje og for at give konsistent) og måske noget duft (hvis det skal være super luksus!) Et slag på tasken, så tror jeg snildt man kan lave 300 ml skrubbecreme for 20 kr. 

Jeg har ikke tænkt mig at gå i dybden med, om den ene ingrediens er bedre end den anden - det kan man læse sig til på internettet. Som regel er konklusionen dog at "det er smag og behag" - og nogen gange sætter køkkenskabet også lidt begrænsninger.

Min første skrubbecreme havde følgende i sig:
  • Sukker
  • Olivenolie
  • Frisk, revet, limeskal
Jeg hældte sukkeret i en skål (mængden af sukker er ca. lig mængden af skrubbecreme du får ud af det) og blandede det med de friske limeskaller. Jeg tror jeg brugte skallen fra 2 limefrugter, men det var en rest jeg havde, så jeg er ikke sikker.
Der efter mættede jeg sukkeret med olie. Det skal være sådan, at det får en cremet konsistent, uden at det bliver alt for flydende. 

Når cremen står, vil olien som regel lægge sig oven på sukkeret. Ved brug skal man bare blande det lidt. Jeg opbevarer min creme i køleren - jeg ved ikke om det gør noget for holdbarheden, men jeg vil gerne undgå at sukkeret smelter hvis det bliver for varmt i vinduskarmen i badeværelset (som også fungerer som hylde til skønhedssager). I øvrigt kommer cremerne til at dufte bedre og bedre, jo længere de står!

Hvis man laver en skrubbecreme til ansigtet, er det en god idé at sørge for at bruge noget skrubbemateriale som har mindre korn, da ansigtshuden er finere end huden på kroppen. Jeg kørte sukkeret gennem en foodprocesser, før jeg blandede den med olie.

Billederne her er af skrubbecremer jeg har lavet som gave til min søde svigerinde, de blev sendt i kassen nederst - den var meget festelig at lave. 









God skrubbe-lyst! ;) 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar